lördag 1 april 2017

Hazelnut Dream - 2017-03-31


mina ingredienser
? l  Vatten
80% Münchnermalt (2,5 kg)
10% Cara Malt (0,3 kg)
10 % Melanoidinmalt (0,3 kg)
200 g Laktos @ 3 minuter
100 ml Hasselnötsarom (50 ml@ jäshink & 50 ml @ flaskning istället för primsocker)
12 g Southern Promise @ 60 minuter i humlepåse
1 paket W34/70 (sprinklades på vörten)

mina mäskningsraster
ca 67°C i 60 minuter



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 
koktid: ca 60 minuter
volym i jäshink: ca 7 l
post-boil gravity: 1.065 exkl laktos, 1.078 inkl laktos

mitt jässchema
18°C




2017-03-31: Jag snickrade snabbt ihop ett hink-i-hink-bryggverk av två Jula-hinkar. I den yttre hinken satte jag ett värmeelement som sen tyvärr visade sig inte vilja starta. Mäskningen blev lite upp och lite ner i temp, jag värmde emellanåt lite vört i vattenkokaren. Jag kokade vörten i den stora aluminiumkastrullen på en vanlig spisplatta. Det började bli sent och jag ville hem så jag skippade kylningen och körde no-chill till dagen efter då jag kom tillbaka och tillsatte jästen. Jag glömde plocka ur humlepåsen efter koket och såg den inte, så den är i jäshinken. Jag jäser denna med lagerjäst i ale-temp!

Tanken med det här ölet är att se om jag kan få till en sån där söt, aromatisk öl inspirerad av Fudge Cake Nut Job på SM och Milk Stouts generellt. Hasselnötsaromen köpte jag på Starbucks. Jag hade i den innan jäsning då jag då kan se hur mycket den höjer OG, aromen är nämligen mestadels socker.

2017-04-14: Flasktappning. Det var knappt nån märkbar hasselnötssmak i ölet så jag använde hasselnötssirapen istället för primingsocker, vilket dubblade mängden arom. Nu får vi se om kolsyrenivån blir bra, för jag vet inte hur mycket socker sirapen innehåller... Bakgrundssötman var också i minsta laget, jag skulle nog tripplat mängden laktos, men nu får det bli som det blir. FG mättes till 1.027, vilket exklusive laktosen borde bli 1.014. Denna skulle ursprungligen haft också rostade kokosflingor, men de glömdes bort och nu är det för sent. ABV blev 6,7%.

2017-06-08: Denna är något av en besvikelse tyvärr. Den är för mäktig och smakar för mycket hasselnöt, men är annars tekniskt bra. Om jag gör denna igen så satsar jag nog på mindre eller ingen laktos alls, karamell-sirap istället för hasselnötssirap och mer mörk malt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar