onsdag 12 april 2017

Whiner Wheat Ale 1 (no boil) / Whiner Wheat Ale 2/ Sake Abomination Experiment - 2017-04-14


mina ingredienser
12 l  Vatten inmäskning
50 % Vetemalt (2,5 kg)
50 % Pilsnermalt (2,5 kg)
20 g Hallertau Blanc pellets (8,3%) @ 60 minuter
Red Star Premier Blanc vinjäst (jästkakan från mjödet användes till "Whiner"-satserna)
Asiatiska jästbollar (experimentsatsen)

mina mäskningsraster
ca 67°C i 60 minuter



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 
koktid: ca 60 minuter (enbart andra satsen)
volym i jäshink: ca 5 liter i den lilla glasdamejeannen (Whiner 1), 11 liter av "Whiner 2"
post-boil gravity: Whiner 1: 1.068  ,  Whiner 2: 1.064

mitt jässchema
17-18°C i x veckor




Denna sats blir egentligen 3 olika öl med hjälp av Parti-Gyle samt en galen twist för den tredje satsen. Först tas 5 liter ut för en alkoholstark ale där vörten inte kommer att kokas. För den andra satsen tillsätts sen lakvatten och den siktar jag på att göra ca 4% ABV stark. Den andra satsen kokas dock. Den tredje satsen är egentligen den överblivna draven som sprinklas med asiatiska jästbollar för att skapa ett slags sake, fast på drave istället för på ris. Detta kan verkligen gå hur som helst. En aspekt är att draven bör kokas för att pastöriseras, detta skippar jag dock eftersom jag då måste tillsätta en massa vatten. Så risken för bakterieinfektion eller grönmögelinfektion är stor.

2017-04-14: Bryggningen gick helt ok och den här gången fick jag lite bättre effektivitet när jag nu körde flödeslakning: 70%. Det skulle säkert gå att få i åtminstone 0,5 kg malt till om jag bara tog bort 0,5 liter vatten. Det blev inte stor skillnad på sockerinnehållet i sats 1 & 2, jag tog antagligen ut för lite vört av mina "first runnings". Vörten för Whiner 1 hälldes direkt till glasdamejeannen och fick sen stå i ett vattenbad i ett par timmar för att kylas till pitchtemp. Whiner 2 bryggdes normalt med kok, kylning med spiral och hälldes sen på jästkakan i mjödhinken.

När det gäller sats 3 så är det alltså draven som jag hällde i en jäshink efter mäskningen. Jag valde att inte koka malten då jag tror att då försvinner för mycket av det kvarvarande sockret, det kan dock innebära alla möjliga infektioner istället. Jag ger denna en chans på 10% att inte få en infektion...jag kommer antagligen få slänga hela hinken...  Hur som helst gick jag till väga så som man gör med asiatiskt risvin, fast jag använde drave istället för kokt ris.




Draven hade svalnat så pass att den inte skulle döda jästen. Om draven är varmare inuti gör inget då den hinner svalna innan jästen tar sig dit. Hålet är till för att jästen snabbare ska komma åt all drave.
"Jästen", innehåller både jäst och mögelsvampen aspegillus oryzae. Mögelsvampen behövs för att omvandla stärkelse till socker i ris. När det är drave så finns det förmodligen både stärkelse och socker så jästen borde kunna komma igång rätt snabbt hoppas jag. Jag har lärt mig om metoden från youtube, bara att söka på "korean wine". 
Jästbollarna krossas och tillsätts så jämnt som möjligt över ytan.
Nu återstår att se ifall detta blir en äcklig grönmögelbomb, äcklig bakterieinfektion eller nåt fantastiskt innovativt mästerverk...

2017-04-23: No-boil har kreusen, vilket tog väl länge. Boil-versionen har ingen kreusen än. Det verkar som att jästen var väldigt trött. Drave-experimentet jäser, oklart ännu om den är på rätt väg...

2017-05-07: Det var bara den kokta satsen som blev nåt att ha, de andra blev riktigt äckligt infekterade så att det riktigt vände sig i magen bara av doften. Så nu har jag ångkokat hinkarna, kranarna och locken. Förhoppningsvis är det då ingen risk för att infektionen sätter sig i utrustningen. Smaken på Whiner Wheat Ale 2 är riktigt trevlig. Jag mätte inte FG.

2017-06-08: Whiner Wheat Ale 2 är en riktig tiopoängare med en mild veteton och en lite syrlig smak som lär komma från jästen. Det passar riktigt bra och liknar en witbier väldigt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar