söndag 4 juni 2017

Midsummer Pale Ale - 2017-06-04

mina ingredienser
ca 12 liter inmäskningsvatten
95% Extra Pale Malt (3,8 kg)
5% Caravienne (0,2 kg)
30g Azacca @ 20 minuter (15,5%)
30g Azacca @ 7 dagar före fattappning
30g Eldorado @ 7 dagar före fattappning
30g Ekuanot @ 7 dagar före fattappning
Wyeast 1056 (del av förkultur)

mina mäskningsraster
67°C i 60 minuter



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.xxx 
koktid: 60 minuter
volym i jäshink: 12,5 liter
post-boil gravity: 1.066

mitt jässchema
20°C i 2 veckor
kallkrasch




2017-06-04: Denna bryggde jag för att hinna få nåt humligt klart till midsommar. Jag bryggde i mitt mini-bryggverk och skippade flödeslakningen. Däremot hällde jag ett par liter över maltbädden som fick rinna ner i en separat hink under värmningen mot kok. Det gjorde att jag fick ut en hel del mer volym/socker. Under mäskningen recirkulerade jag några gånger manuellt samtidigt som jag återvärmde mäsken. Total effektivitet ca 68% och då lämnade jag säkert en liter humle/druv-gröt i botten på kokhinken.

Tyvärr glömde jag ha i bittergivan, så det blev bara en 20-minutersgiva Azacca som jag hoppas ska ge iaf lite beska.

1 kW är lite för klent för att hålla ett rullande kok igång men när jag körde 2 kW började det ryka och jag trodde jag förstört satsen. Vörten smakade dock ännu ok så jag chansar på att det gick vägen.

2017-06-10: Torrhumlades.

2017-06-17: Tappades på litet fat.

2017-07-02: Ölet är nästan slut nu efter midsommar och taklagsfesten. Denna var god men jag gillar bättre PUNK IPAs recept. Denna är liksom rå och nästan lite rökig medans Punk IPA är blommig och fruktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar