söndag 2 juli 2017

Gotlandsdricke - 2017-07-01 (nr 1)

mina ingredienser
ca 7 liter inmäskningsvatten
1,5 kg Gotländsk rökmalt (från När socken)
knapp dl strösocker (kokslut)
2 små enegrenar
En nypa humle @ 60 minuter
Bakjäst (extremt lite)

mina mäskningsraster
ca 67°C i 60 minuter



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.xxx 
koktid: 60 minuter
volym i jäshink: 4,2 liter
post-boil gravity: 1.057

mitt jässchema
12°C i 1 vecka eller längre



2017-07-01: Jag glömde göra enelagen i förväg och tappade därför en massa tid på detta. Sen var satsen för liten då vattnet inte täckte malten om jag inte hade på lite för mycket vatten, så OG blev lite väl lågt. Jag hade i en skvätt socker vid kokslut men landade bara på beskedliga 1.057. Jag behöver köpa 5-litersdunkar för detta och mer socker.
Variabler jag behöver undersöka: kok eller ej, maltnota, socker under bryggning eller ej, jästval, jästemp, jästmängd, socker-"matning".

2017-07-08: Även om jag inte mätte sockerinnehållet nu så smakar det ganska utjäst. Det är dessutom ganska beskt. Utseendet är perfekt och doft likaså. Smaken är långt över förväntan för första försöket. Beskan kommer antingen från humlen eller från enen, till nästa gång drar jag ner humlen till nästan 0. Om man tänker utanför boxen så tror jag att lite karamellmalt skulle ytterligare förbättra smakbilden. Lite torrhumlig med citrusdoftande humle hade heller inte varit fel. Men då är det ju inte längre dricke å andra sidan...  Jag tillsatte 50g socker till de 4 litrarna så får vi se hur det påverkar jäsningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar