söndag 15 april 2018

4 Grain Saison - 2018-04-14

mina ingredienser
12 l inmäskningsvatten
25% pilsnermalt (1 kg)
25% vetemalt (1 kg)
25% rågmalt (1 kg)
25% torrefied oats (780 g)
100g Hüll Melon (5,2%) @ ca 60 minuter
En halv påse Belle Saison (utgången i mars) sprinklades i botten på jäshinken

mina mäskningsraster
67°C i 90 minuter (pga kokhinken upptagen)



mina värden
pre-boil volume: xx liter
pre-boil gravity: 1.0xx
koktid: 50 minuter
volym i jäshink: ca 10 liter
post-boil gravity: 1.050

mitt jässchema
18°C i minst 2 veckor
kallkrasch



2018-04-14: Detta är ett experiment. Tyvärr fick jag inte tag i havremalt då jag inte planerat så väl, så det fick bli torrefied havre istället. Då jag smakade på vörten efter mäskningen så smakade den lite menlös, så jag tänkte att det är bättre att humla ordentligt än att skapa en medioker öl. Eftersom mäskningen blev längre på denna då kokhinken var upptagen så tänkte jag att jag kunde lika gärna höja till utmäskningstemp (78 grader) vilket jag normalt inte brukar bry mig om. Då svällde mäsken så pass mycket att det började rinna över. Jag fick pumpa ur en hel liter vört för att motverka den här effekten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar